Gebruik je Analytics? Dan weet je dat je op die manier kunt inzien hoeveel gebruikers je webpagina’s bezoeken, op welke manier ze op je pagina landen en welke acties ze uitvoeren. Met deze informatie kun je bijvoorbeeld webpagina’s optimaliseren, campagnes tweaken of uitbreiden en nieuwe content creëren om je doelgroep uit te breiden en te blijven inspireren.

Gebruik je nog geen Analytics? Je bent niet de enige. Tot onze verbazing zien we nog steeds dat organisaties Analytics niet gebruiken, terwijl het veel kansen biedt. Begin vandaag nog. Het geeft je niet alleen veel inzicht in hoe jij met je organisatie kunt verbeteren of groeien, het laat ook werknemers, zakenpartners of een investeerder harde cijfers zien over websitebezoeken, verkopen, etc.

Dit is hét moment om ermee te beginnen. Google richt namelijk alle pijlen op Google Analytics 4 (GA4). Dit nieuwe platform gaat de vorige Universal Analytics (UA) vervangen. Vanaf 1 juli 2023 verzamelt de oude versie geen data meer.

Wat gaat er ook alweer veranderen?

Met GA4 gaat Google het bezoekersverkeer anders meten. UA brengt afzonderlijke sessies in kaart op basis van cookies, IP-adressen en browserinstellingen. GA4 doet dat overschrijdend per gebeurtenis of een opeenvolging van acties, waarbij nauwelijks cookies en het verzamelen van IP-adressen nodig zijn. De aanpassing heeft als reden dat het cross-gebruik van technische toepassingen als one-page websites en apps toeneemt, maar dit minder goed te meten is op de ‘oude’ manier.

In GA4 kun je precies meten wat gebruikers bekijken, welke acties ze uitvoeren en in welke volgorde. Ook door verschillende platformen aan elkaar te koppelen, zoals een website en een app. Met de data die hieruit voortkomt, kun je trends volgen, pieken en dalen monitoren en zelfs voorspellingen doen voor je product of dienst.

Twee nadelen van GA4 die je kunt overbruggen door nu te beginnen

Helaas kun je geen data uit UA meenemen naar GA4. Ieder account begint opnieuw. Als je nu al begint met data verzamelen in GA4, dan heb je op 1 juli 2023 in ieder geval alvast wat historie opgebouwd.

Daarnaast werkt GA4 wezenlijk anders als het om instellingen en rapportages gaat. We gaan er niet omheen draaien, GA4 implementeren en koppelen aan je platformen als websites en apps is best lastig. Daar moet je goed voor gaan zitten. Ook de rapportages zien er straks anders uit, uitgebreider met de mogelijkheid om grafieken te maken. Om dat onder de knie te krijgen vraagt om een overbruggingsperiode die je laat wennen aan de andere werkwijze.

Wat kun je instellen?

GA4 biedt nieuwe kansen om te tracken waar bezoekers vandaan komen en welke stappen ze nemen en tot actie overgaan (bijvoorbeeld een contactformulier invullen, je bellen of een product kopen). Om alle data overzichtelijk in je dashboard of in een rapport in beeld te krijgen, kun je heel veel settings instellen.

  • Gebeurtenissen
  • Conversies (a.d.h.v. gebeurtenissen)
  • Debugger
  • Verkeer uitsluiten (eigen mensen)
  • Tags configureren (GTM = Google tag manager)
  • Doelgroepen aanmaken voor de conversiemetingen
  • Zoekfuncties binnen je website bijhouden en verzamelen door het zoekgedrag hier te meten.
  • E-commerce in geval van een webshop
  • Datalayers over volledige website
  • Purchase events
  • Toevoegen CPC (paid) kanalen die niet standaard ingesteld staan zoals e-mail, Facebook en LinkedIn
  • Trechterweergave funnel
  • Page 404 error melding implementatie
  • Rapporten instellen met data studio
  • Google Search console koppeling

GA4 instellen

Nu je weet wat je allemaal kunt instellen, is de volgende fase het echt gaan doen. Je kunt GA4 alvast gaan gebruiken, terwijl Universal Analytics ernaast blijft draaien. Dit zijn de stappen die je volgt:

  1. Upgrade naar GA4: log in bij je Analytics account. Bovenin je scherm kan een lichtblauwe balk staan met een button ‘Aan de slag’. JeUpgrade naar GA4 kunt deze button ook vinden via Beheer (linksonderin) en vervolgens te klikken op ‘Instelassistent voor GA4’. Of klik op de button ‘+ Property maken’.
  2. Koppel je account met je website: klik op ‘Instelassistent’ en ‘Taginstallatie’, die je doorstuurt naar de gegevensstreams. Hier krijg je een code die je instelt op je website via Google Tag Manager. Let op! Maak in Google Tag Manager wel een nieuwe tag aan voor de GA4 toepassing en laat alle oude tags staan. Alleen zo kun je de twee systemen naast elkaar blijven gebruiken. Heb je dat niet eerder gedaan of vind je dat lastig? Vraag je website developer om je te helpen.
  3. Controleer de instellingen: in het beheermenu bij ‘property-instellingen’ controleer je of alle settings juist staan, zoals tijdzone en valuta.
  4. Als het goed is, zijn de IP-adressen geanonimiseerd bij GA4. Wil je dat voor de zekerheid toch instellen? Voeg dan bij de Tagconfiguratie een veldnaam toe met ‘anonymizeIP’ en geef het de waarde ‘true’ mee.

Je kunt nu starten met het inrichten van de properties en de juiste koppelingen maken.

We begrijpen dat dit voor organisaties best een lastig klusje kan zijn. Zeker als je geen eigen IT-specialisten in dienst hebt. Wil je hier je vragen over kwijt of kun je onze hulp wel gebruiken? Neem dan gerust even contact met ons op.