Bevlogen klant: Ecotec Solar
Meer Ecotec klanten krijgen energie door online vindbaarheid, zichtbaarheid en klantvriendelijke content.
De doelen van Ecotec Solar Energy: versterken van online aanwezigheid, meer nieuwe klanten bereiken, meer klantafspraken genereren en hun marktaandeel vergroten. Digitaal Betrokken heeft Ecotec Solar geholpen om die bedrijfsdoelen te bereiken. Ontdek de kracht van design, website ontwikkeling, SEO, SEA, e-mail marketing en social media advertising in actie.
Bedrijfsdoelen omzetten in marketingdoelen
Digitaal Betrokken is trots dat we Ecotec kunnen ondersteunen bij het omzetten van hun bedrijfsdoelen in marketingdoelen. De branche van duurzame energie is enorm in beweging. Je moet continu scherp zijn om met de golven mee te bewegen. Van een aanzwellende vraag in de markt en groei in concurrerende installateurs, naar een explosieve overvraag vanwege stijgende energieprijzen tot wat meer stabilisatie in de markt. En dat binnen drie jaar!
Eerlijk is eerlijk, we hadden de markt mee. Maar toch, door onze uitgebreide strategie in design, website ontwikkeling, SEO, SEA, e-mail marketing en social media advertising hebben we Ecotec geholpen om hun doelgroep beter te bereiken en te converteren. Onze inspanningen hebben geresulteerd in groei in alle opzichten. Meer afspraken, meer omzet, meer personeel, meer montageteams en verhuizen naar een groter (prachtig) pand.
Wat we vooral zagen is dat flexibel acteren precies de juiste resultaten oplevert. Ecotec heeft de kracht en intrinsieke motivatie om continu in te springen op trends en ontwikkelingen. Samen moet je daarom de gekozen strategie telkens evalueren. Waar en wanneer maak je even pas op de plaats en op welk moment en hoe ga je weer gas geven? Dat vraagt om een duidelijk plan.
Onze betrokkenheid.
SEO | Zoekmachine optimalisatie
E-mailmarketing
Website ontwikkeling
Design
Optimaliseren van online aanwezigheid
Met de ambitie om hun zichtbaarheid te vergroten en meer leads te genereren, wendde Ecotec Solar Energy zich tot Digitaal Betrokken voor professionele ondersteuning. Vanuit een nulmeting hebben we de strategie bepaald. Het onderscheidende vermogen van Ecotec ligt in kwaliteit en service: hoogwaardige zonnepanelen van het Duitse QCells, persoonlijk advies voor elke afzonderlijke klant en aandacht voor de inhoud en het overbrengen van informatie. De klant koopt immers geen broodje kaas, maar investeert in een technisch product.
Vanuit de gedachte dat online marketing inspanningen alleen goed converteren als de doelgroep bevestigd wordt in hun verwachting, realiseerden we een website die past bij de gekozen strategie.
Website met doelgericht design en teksten op basis van de buyer journey
Op basis van de buyer journey herschreven en optimaliseerden we de content voor de website van Ecotec Solar. Van bewustwording tot vergelijking en uiteindelijk de beslissing om voor Ecotec Solar te kiezen, elke stap van de buyer journey werd ondersteund door doelgerichte en overtuigende teksten. Dit resulteerde in een grotere organische vindbaarheid, betere engagement, hogere conversieratio’s en uiteindelijk meer klanten.
De website ging in 2020 live en fungeert als een informatief platform dat voortdurend wordt aangepast en geoptimaliseerd aan de marktomstandigheden. Een fris en modern design met groene accenten die verwijzen naar groene energie.
Inbound marketing
Daarnaast hebben we de buyer journey ook toegepast in goede content voor een informatief e-book. Dit e-book maakt deel uit van de marketingfunnel die potentiële klanten informeert en begeleidt op hun reis naar het maken van een weloverwogen beslissing voor zonnepanelen. De content is afgestemd op de verschillende fases van de buyer journey, waardoor Ecotec Solar een vertrouwde autoriteit werd in hun branche.
Campagnes op Google, Bing en verschillende online kanalen van social media brengen het e-book en pijnpunten uit de verschillende fases van de buyer journey onder de aandacht bij de doelgroep.
Unieke besparingstool voor snel uitgewerkte maatwerk offertes
Een van de hoogtepunten van ons werk voor Ecotec Solar was de ontwikkeling van een unieke besparingstool voor de website. Met de tool kunnen bezoekers direct hun energiebesparing berekenen. Door het invoeren van gegevens als gewenst energiegebruik en type dak kunnen gebruikers direct zien hoeveel ze kunnen besparen en wat de kosten van de aanschaf zouden zijn.
Unieke besparingstool voor snel uitgewerkte maatwerk offertes
Een van de hoogtepunten van ons werk voor Ecotec Solar was de ontwikkeling van een unieke besparingstool voor de website. Met de tool kunnen bezoekers direct hun energiebesparing berekenen. Door het invoeren van gegevens als gewenst energiegebruik en type dak kunnen gebruikers direct zien hoeveel ze kunnen besparen en wat de kosten van de aanschaf zouden zijn.
Een uitgebreide maatwerk offerte
Maar daar stopt het niet. Na het invullen van de besparingstool kunnen bezoekers een uitgebreide maatwerk offerte aanvragen. Binnen 48 uur ontvangen ze een gedetailleerd aanbod, waarin alle kosten en benodigdheden helder staan toegelicht. Dit zorgt voor een naadloze overgang van interesse naar concrete lead, waardoor Ecotec waardevolle en gekwalificeerde prospects kan benaderen.
Met deze unieke combinatie (de besparingstool en de offertemodule) kon Ecotec hun conversiepercentage aanzienlijk verhogen. Het genereert nog dagelijks waardevolle leads. Door bezoekers eerst digitaal op een informatieve manier te betrekken bij het aankoopproces en dit op te volgen met een persoonlijk gesprek, leidt tot een groter vertrouwen en uiteindelijk meer klanten.
Chatbot AI
Door verschillende kanalen te activeren, trekt Ecotec relevante traffic van diverse doelgroepen naar de website. Het is een utopie te veronderstellen dat elke bezoeker converteert. Daarom zijn we continu op zoek naar mogelijkheden en verbeteringen die zo veel mogelijk mensen op een voor hen prettige manier converteren.
Net als bij veel organisaties was het ook voor Ecotec niet mogelijk personeel vrij te maken om live te chatten. De komst van OpenAI maakt het bouwen van doelgerichte en relevante chatbots mogelijk. Door goed prompten kan de virtuele collega de bezoekers helpen door hun vragen te beantwoorden.
Daarnaast is de chatbot zo ingericht dat bezoekers zonder vraag of opmerking verleid worden antwoord te geven op de vragen die Ecotec stelt gericht op hun latente behoefte en conversie. De Chatbot geeft zo inzicht in de behoeften van potentiële klanten en is daarmee een waardevolle bron van informatie.
De ideale tool voor conversieoptimalisatie, lead generatie en service naar Ecotec klanten toe.
Resultaten en groei blijven monitoren
Dankzij de gecombineerde inspanningen op het gebied van design, website ontwikkeling, SEO, SEA, e-mail marketing en social media advertising behaalde Ecotec indrukwekkende resultaten.
Door doelgericht marketingkanalen in te zetten en relevante content op basis van de buyer journey te gebruiken, wist Ecotec Solar een sterke positie in de markt te veroveren. Hun online zichtbaarheid is aanzienlijk vergroot, wat heeft geleid tot een stijging van het websiteverkeer en een toename van kwalitatieve leads. In tegenstelling tot de prestaties van concurrenten blijft de domeinautoriteit van de website groeien.
Data monitoren, klanttevredenheid evalueren en trends gezamenlijk met de klant doornemen leidt tot voortdurende optimalisaties in de online marketing strategie. Voor Ecotec betekent dat onder andere nieuwe content ontwikkelen voor een aparte doelgroep, nieuwe kanalen uitnutten om de zichtbaarheid te blijven vergroten en servicegerichtheid uitbreiden.
Andere cases
Vond je deze case interessant om te lezen en heb je interesse in online marketing voor jouw organisatie? Neem direct contact op met online marketing bureau Digitaal Betrokken. Ontdek hoe wij jou ook kunnen helpen met het optimaliseren van je online aanwezigheid en behalen van jouw doelen.
Renes Recycling
Van meerdere domeinen naar een duidelijke website, inclusief ‘Boek-een-bak-tool’
Barentszen
Een website die bestaande filosofie koppelt aan een nieuw merk
Hosting2Go