We geven het ruiterlijk toe. Tijdens een presentatie van Digitaal Betrokken kregen we een vraag over zoekwoorden binnen ChatGPT. Maar we wisten het antwoord niet. Het ging ongeveer zo.
We vertelden ons publiek over onze ervaring met zoektermen en het belang om rekening te houden met de zoekintentie van je doelgroep als je content gaat maken voor je website. Een van de mensen in het publiek stelde de vraag: “Hoe gaat ChatGPT eigenlijk om met zoektermen?” Een superrelevante vraag waar we het antwoord op dat moment niet konden geven. Maar natuurlijk zijn we er direct na de meeting toch snel ingedoken.
Eigen ervaringen met ChatGPT
We gebruiken ChatGPT (OpenAI) elke dag. Voor uiteenlopende doeleinden, zowel voor privé als in de werkzaamheden voor online marketing die we doen. Onze ervaring is dat een betaalde versie significant betere resultaten geeft dan de gratis versie. Wat ons betreft erg waardevol.
Omdat we in een chat regelmatig vragen om het internet te raadplegen, geeft de betaalde versie van ChatGPT ook bronnen weer. Als we deze opdracht te breed vinden, dan maken we onze prompt specifieker. Bijvoorbeeld door de opdracht mee te geven alleen op Nederlandstalige websites te kijken, alleen websites van een bepaald land te raadplegen of naar de hoogst scorende website op een bepaalde zoekterm.
We weten alleen niet zeker hoe ChatGPT dat uitvoert. Daarom vroegen we ChatGPT maar eens naar het algoritme. Dit is de strekking van het antwoord:
“Op basis van de context van je prompt put ik uit mijn brede kennis. Daarbij gebruik ik alle woorden die aanknopingspunten bieden over de zoekvraag. Hoewel ik geen toegang heb tot zoekvolumes of keyword-onderzoekstools, heb ik wel kennis van SEO en welke termen gerelateerd zijn aan bepaalde onderwerpen. In je voorbeeld vraag je om een lijst met blogonderwerpen voor een leverancier in kozijnen. Ik herken dan dat klanten vaak vragen hebben over duurzaamheid, isolatie en onderhoud. Op basis van deze connectie doe ik een aantal voorstellen.”
Andere manier van informatie verstrekken
De manier waarop ChatGPT werkt is gewoon anders dan een zoekmachine als Google. In plaats van putten uit eigen kennis, zoekt Google naar het beste antwoord op de zoekvraag in de beschikbare informatie van andere bronnen. Dat doet de zoekmachinegigant op basis van een algoritme. Google houdt onder andere rekening met de zoekterm, de zoekintentie en de zoekgeschiedenis van de gebruiker en laat resultaten zien die daar het beste bij aansluiten. Deze resultaten staan op websites die goed werken, relevante informatie geven, gebruiksvriendelijk zijn en een hoge autoriteit hebben. Vanwege de enorme hoeveelheid bronnen op internet, moet het algoritme steeds slimmer worden.
Ook ChatGPT is een platform dat continu leert om actueel en nuttig te blijven. De dataset wordt geüpdatet, het algoritme wordt aangescherpt en de interactie met en feedback van gebruikers wordt geanalyseerd.
Het antwoord op de vraag of ChatGPT ook met zoekwoorden werkt, is dus ja. Alleen put hij slechts uit eigen kennis voor gebruikers met een onbetaald account. Met een betaald account kun je ChatGPT vragen om internet te raadplegen. Totdat we het weekend na de presentatie ontdekten dat ChatGPT ‘search’ had geïntroduceerd. Now we’re talking! Dit gaat zeker de boel veranderen. Hier vind je wat OpenAI zelf zegt over de introductie van ChatGPT search.
Verschillende resultaten bij vergelijkend onderzoek
We duiken in een kleinschalig onderzoek met de zoekvraag: ‘Wat is de beste supermarkt van Rotterdam’. Dit is het antwoord van ChatGPT.
En dit is een deel van het resultaat in Google.
Wij snappen natuurlijk dat we appels met peren aan het vergelijken zijn, omdat ChatGPT naar eigen zeggen een andere manieren van benaderen heeft. Toch rijst bij ons de vraag: “Gebruikt ChatGPT search dan het algoritme van Google of Bing?”
Maar je moet gewoon doorvragen en dan is dit het antwoord:
Dus bekijken we ook het resultaat in Bing op de zoekvraag: “Wat is de beste supermarkt van Rotterdam?” Bing komt met deze resultaten:
Mmmm… Ook deze resultaten verschillen. Het punt is natuurlijk dat we weten hoe Bing of Google als zoekmachine werken. Ze zijn helder over of een resultaat gesponsord is of niet. Het onderscheid tussen betaalde partnerschappen en de resultaten die organisch goed scoren kun je duidelijk zelf ontdekken.
En dan is er nog iets. In hun introductie van search zeggen ze samenwerkingsverbanden aangegaan te zijn met leveranciers van nieuws en informatie voor categorieën als het weer, beurzen, sport, nieuws en kaarten. Ze hopen in de toekomst verder te kunnen verbeteren, vooral op het gebied van shopping en reizen.
Wij zijn heel benieuwd hoe deze ontwikkeling een vervolg krijgt en wat OpenAI gaat doen om de kwaliteit gebruikerservaring te blijven bieden, terwijl ze niet inboeten aan objectieve informatieverschaffing. Kunnen we in de toekomst onszelf aanmelden als partner, adverteren of op een andere manier onze aanwezigheid kenbaar maken?
We houden je op de hoogte.
Vond je dit een leuk artikel om te lezen? We delen meer van onze kennis in onze blogs. Heb je een brandende vraag over online marketing die we niet in een van de blogs beantwoorden? Neem gerust contact met ons op.