Home / Online marketing / SEA | Zoekmachine adverteren

SEA of zoekmachine adverteren

We zijn gek op zoekmachine adverteren, simpelweg omdat het echt werkt en je ziet snel resultaat! Met adverteren in zoekmachines als Google en BING kun je hoge posities bereiken. Het zijn de eerste vier posities die je ziet boven de organische resultaten.

Wat is zoekmachine adverteren precies?

Search Engine Advertising (SEA) is een term die wordt gebruikt voor betaalde reclame op zoekmachines. Dat kan op verschillende manieren. Google Ads is de grootste met het Google Shopping netwerk, het Google Display netwerk (banners) en Remarketing. Daarnaast zien we met BING ook hele verrassende resultaten, desondanks is Google nog steeds de grootste zoekmachine.

Goed doordachte advertentiecampagnes met de juiste zoekwoorden trekken relevante bezoekers naar jouw website. Andere mogelijke vormen van converteren zijn offerte-aanvragen, formulieren invullen en boekingen of verkopen realiseren.

Hoe werkt SEA?

Met alleen een budget vrijmaken ben je er niet. Want een vertoning wil nog niet zeggen dat je bezoeker ook echt doorklikt naar je website. Hoe aantrekkelijker en verleidelijker de advertenties zijn geschreven (draagt bij aan hogere kwaliteitsscore), hoe groter de klikkans (ctr) en de kans op direct resultaat.

Op basis van jouw doelen zetten we een gerichte campagne op en plannen we het monitoren en de optimalisatiestappen. Want elke campagne is anders en we willen niet relevant klikverkeer uitsluiten.

De mogelijkheden zijn divers en we combineren SEA vaak met zoekmachine optimalisatie (SEO), de organische tak van zoekmachinemarketing ten behoeve van de organische zoekresultaten. In een persoonlijk gesprek ontdekken we samen of SEA iets voor jouw organisatie is. Bel gerust voor een afspraak.

Zoekmachine adverteren

De voordelen van zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren biedt een reeks voordelen ten opzichte van traditionele online en offline marketing campagnes. Een van de grootste voordelen van zoekmachine adverteren is dat het onmiddellijke resultaten oplevert (die met Google analytics ook nog eens goed te tracken zijn). Zoekmachine advertenties worden meestal geplaatst aan de bovenkant van de zoekresultaten. Ervan uitgaande dat er op een juiste manier een gedegen campagne opgezet is, kun je ervan uitgaan dat er direct na de livegang van een Google Ads (voorheen Google Adwords) campagne direct verkeer naar je website komt, waardoor Google Adwords een super effectieve online marketing tool is om direct je zichtbaarheid te vergroten. En in contact te komen met potentiële klanten!

Google adwords Daarnaast heb je volledige controle over je budget bij het gebruik van zoekmachine adverteren. Je kan precies aangeven hoeveel je bereid bent te besteden per klik op je advertenties en je kan dit aanpassen op basis van hoe goed het presteert. Dit geeft je de flexibiliteit om je eigen uitgaven te bepalen, waardoor je meer financiële controle hebt dan bij traditionele methoden van promotie.

Daarnaast kunt u profiteren van een breed scala aan krachtige targeting opties zoals geografie of demografie om ervoor te zorgen dat je advertenties de juiste mensen en de juiste doelgroep aanspreken. Bovendien, geeft zoekmachine adverteren je toegang tot de waardevolle top van de zoekresultaten, cruciaal in het verkrijgen van zichtbaarheid onder potentiële klanten. Dus ben je een online marketingbureau in Rotterdam en wil je gevonden worden op het zoekwoord ‘online marketingbureau Rotterdam‘, dan kan dit met zoekmachine adverteren.

Met behulp van Google Ads (en Google analytics als achtervang) heb je een aanzienlijk inzicht in de prestaties van je campagnes en marktinspanningen. Dit betekent dat je je strategie direct kan aanpassen wanneer dit laat zien dat het beter kan. Een mooi voordeel van Google ads is dat je exact kan zien op welke relevante zoektermen mensen binnen zijn gekomen. Als deze bezoekers dan ook nog converteren naar klanten kun je na verloop van tijd ook goed zien welke zoekwoorden nu zorgen voor nieuwe klanten. En zie je welke campagnes goed presteren. Met deze kennis kun je je content marketing optimaliseren en je website verder optimaliseren voor organische vindbaarheid. Hierdoor wordt je door Google weer beloond met een betere en hoge kwaliteitsscore waardoor je advertenties meer vertoond gaan worden en je betere CPC’s kan krijgen dan een concurrent. Het is van belang dat je goede campagnes hebt opgebouwd met een duidelijke structuur, dit maakt optimalisatie van de campagnes eenvoudiger.

Wij zijn van mening, dat zoekmachine adverteren essentieel is voor elk bedrijf op zoek naar succesvolle en zinvolle interactie met specifieke doelgroepen. In een korte tijd zijn we in staat om jouw organisatie naar een hoger niveau te brengen!

Verschillende advertentie soorten

Bij het adverteren in zoekmachines zijn er meerdere opties beschikbaar om klanten te bereiken. Wij leggen de verschillende advertentietypes uit en hoe ze je kunnen helpen de zichtbaarheid bij potentiële klanten te vergroten. Google Ads is een advertentieplatform waarmee je advertenties kunt plaatsen in de resultaten van zoekmachines. Je kan relevante zoekwoorden selecteren, een budget instellen, een advertentie aanmaken en de resultaten controleren.

Google Shopping

Met Google Shopping Ads kan je productafbeeldingen, prijzen en beschrijvingen in de zoekresultaten tonen naast andere organische vermeldingen. Deze advertenties zijn ideaal voor bedrijven die online producten verkopen, omdat ze de zichtbaarheid van je producten direct vergroten en een groter publiek bereiken. Dit type advertentie campagnes maken het voor de bezoeker net alsof ze direct aan het winkelen zijn.

Display advertising

Display advertising maakt gebruik van banners voor promotionele doeleinden, en kan vaak worden gezien op het internet als een middel om het bewustzijn te trekken naar organisaties, goederen of diensten.

YouTube advertising

Adverteren op YouTube bied je een uitstekende mogelijkheid om een relevante doelgroepen effectief te bereiken. Door je te richten op kijkers die al geïnteresseerd zijn in onderwerpen die verband houden met jouw producten en diensten, kan je aanzienlijke tijd en middelen besparen die anders zouden worden gebruikt in conventionele reclamestrategieën. YouTube advertising helpt niet alleen het juiste publiek naar jouw bedrijf te trekken, maar benut ook de kracht van op video gebaseerde contentcreatie en biedt een groot bereik op meerdere apparaten, zoals desktopcomputers, smartphones, tablets en Smart TV’s.

Met YouTube-reclame kan je kiezen uit verschillende formaten, afhankelijk van wat het beste werkt voor jouw bedrijfsdoelstellingen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit true view ads die voor of tijdens video’s verschijnen of discover ads die naast gerelateerde video’s in de mobiele app van YouTube verschijnen. Daarnaast zijn er advertentiesequenties beschikbaar voor wie een uitgebreidere aanpak wil, zodat je binnen één campagneperiode meerdere advertenties met verschillende boodschappen of oproepen tot actie kunt uitvoeren. Met deze tools en gedetailleerde gegevens over wie je video’s bekijkt, heb je altijd inzicht in het succes van je campagnes, zodat je ze zo nodig kunt aanpassen. Youtube shorts melde onlangs dat het de 50 miljard dagelijkse impressies is gepasseerd!

Focus op SEO of SEA?

Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) zijn twee nauw verwante disciplines die vaak worden verward. In werkelijkheid dienen ze echter zeer verschillende doelen. Aan de ene kant is SEO een organische methode die wordt gebruikt om een website beter vindbaar en aantrekkelijker te maken voor de algoritmen van zoekmachines in een poging om de positie ervan op de pagina’s met zoekresultaten te verbeteren voor onderwerpen die voor de website relevant zijn. Het richt zich voornamelijk op het genereren van inhoud en het optimaliseren van technische aspecten zoals markup-codering, juiste titels en meta-omschrijvingen, geldige HTML-tags enz. om een site te helpen hogere posities te bereiken met een verscheidenheid aan gerichte belangrijke zoekwoorden.

Aan de andere kant bestaat SEA uit het plaatsen van betaalde advertenties op de resultatenpagina’s van zoekmachines die verband houden met specifieke zoekopdrachten, zodat ze verschijnen tussen de topresultaten die zijn gemarkeerd als “gesponsord” of “advertenties”. Door te investeren in reclamecampagnes kan je onmiddellijke zichtbaarheid en onmiddellijke blootstelling krijgen in zeer concurrerende (online) markten, waardoor jouw kansen op het verkrijgen van gewenste leads (aantal conversies) of het stimuleren van verkoopverkeer toenemen. 

Combineer SEO en SEA

Zowel SEO als SEA spelen een belangrijke rol in een succesvolle digitale marketingcampagne en werken vaak samen. SEO brengt verbeterde organische zoekresultaten na verloop van tijd, wat kan leiden tot een verbeterde merkherkenning op lange termijn, terwijl SEA een snelle zichtbaarheidsboost geeft met directe linkklikken, waardoor het de kansen op onmiddellijke conversies laat toenemen. 

Wil je meer informatie?

Het vinden van de juiste strategie om je bedrijf omhoog in de zoekmachine rankings te laten vliegen kan een uitdaging zijn, maar dat hoeft niet. Bij Digitaal Betrokken zijn we experts in het leveren van de beste zoekmachine marketing tools en technieken die garant staan voor snelle resultaten, ongeacht wat voor soort bedrijf je hebt.
Zoekmachine adverteren SEA potentiële klanten

Wij helpen bedrijven van verschillende grootte bij het vergroten van hun online aanwezigheid door middel van reclame en website optimalisatie. Wij zijn thuis in het helpen definiëren van doelstellingen, het creëren van een effectieve campagne management strategie, het creëren van relevante advertentie-inhoud en het optimaliseren van het budget volgens jouw behoeften. Wij werken zowel aan organische zoekopdrachten als aan PPC-campagnes, zodat je jouw website snel hoog in de SERP’s zult zien staan. Met toewijding en expertise kunnen wij elk bedrijf helpen het rendement van zoekmachine marketing te maximaliseren; daag ons vandaag nog uit!
Koffie kennismaking intake SEA scan

Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! We houden van koffie, kom je kennismaken? Leuk.

Wil je meer informatie?

Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! Leuk.

    We werken voor: