Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in de termen waar je doelgroep op zoekt. Gebruik je de juiste keywords in je content, dan ben je organisch beter vindbaar. Zoekwoorden onderzoek doen geeft ook inzicht in welke Google Ads campagnes succesvol voor je kunnen zijn.

Het gaat niet om de zoekwoorden die jij gebruikt of je denkt dat je doelgroep gebruikt, maar om keywords die met cijfers onderbouwd zijn. Dat is wat een SEO specialist voor je kan onderzoeken. Uit het onderzoek blijkt onder andere hoe vaak een zoekwoord gebruikt wordt en of veel concurrenten hetzelfde zoekwoord inzetten.

Branches, trends, locatie en talen

Een zoekwoordenonderzoek is voor elke branche voordelig, maar voor branches die trend-, locatie- of concurrentiegevoelig zijn helemaal. Volg je trends, dan is snel handelen (ook in het aanpassen van content) noodzakelijk. Heb je veel concurrentie, dan kies je misschien slimmer voor een longtail keyword (specifieker, zoals ‘krullenkapper’ i.p.v. ‘kapper’). Bij locatiegebonden organisaties kan het noemen van plaatsnamen of de regio in je voordeel werken.

Voor elke pagina van je website zet je een uniek keyword of keyword phrase (combinatie van woorden) in. Een uitgebreid onderzoek brengt je dan voldoende opties om uit te kiezen. Gebruik je meerdere talen op je website? Dan is zoekwoorden letterlijk vertalen helaas geen optie. Voor elke taal is een apart onderzoek nodig, omdat keywords niet alleen taalgebonden kunnen zijn, maar ook cultuur speelt een rol.

Keywords onderzoek voordelen

  • Cijfers bewijzen welke zoekwoorden het beste scoren bij jouw doelgroep
  • Inzicht in mogelijke synoniemen die je nog niet gebruikt
  • Ontdekken van trends en interesses van je doelgroep
  • Basis voor jouw contentstrategie
  • Inspiratie voor blogartikelen en social media hashtags

Onze specialist heeft kennis van jouw organisatie nodig om de juiste keywords boven water te halen en maatwerk te leveren, zodat je je beter kunt onderscheiden. Een interview is onderdeel van onze service. Heb je interesse in het onderzoek? Neem even contact op. Dan leggen we je graag onze aanpak voor.

Wil je meer informatie?

Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! Leuk.

    We werken voor: