Home / Online marketing /
Social media advertising
Online advertising kent naast SEA nog een andere vorm van online adverteren, namelijk op social media. Maar let op! Social media advertising is niet hetzelfde als social media marketing.
Wat is social media marketing precies?
Social media marketing omvat alle inspanningen op social media platformen om je organisatie, product of dienst te promoten. Daaronder vallen social media strategie, content creatie, accountbeheer én adverteren.
Wat is social media advertising dan?
Social advertising is tegen betaling jouw unieke advertentie in de tijdlijn van een specifieke doelgroep laten verschijnen. Dat is de kracht van adverteren op social media. Je kunt heel gericht werken, zowel om je doel te behalen of een bepaalde doelgroep te bereiken.
Vooral door de juiste platformen te kiezen. Zo is de doelgroep op LinkedIn niet te vergelijken met die van Facebook of Instagram. Ook binnen de platformen kun je heel gericht ‘targetten’ op doelgroep-kenmerken. Richt je campagne bijvoorbeeld op junior werknemers tussen de 20 en 25 jaar binnen een bepaalde regio. Of op 50+’ers die van de natuur en reizen houden.
Daarnaast door op een slimme manier de content van je advertentie af te stemmen op de buyer journey en customer journey. Door te spelen met tekst, hashtags, foto’s, video en links krijg je meer engagement zoals likes, followers, mentions, shares en clicks.
Gerichte doelen = gericht betalen
Doelen stellen we samen van tevoren vast. Bijvoorbeeld om je naamsbekendheid of het aantal volgers te vergroten, meer betrokkenheid te creëren of meer leads (conversies) te realiseren. Adverteren via social media is mogelijk op LinkedIn, Facebook, Snapchat, TikTok, Instagram, Pinterest en YouTube.
Ook het budget stellen we in en de manier waarop we gaan adverteren. Je kunt kiezen uit CPM (cost per mille), betaling per duidend vertoningen, of CPC (cost per click). Dan betaal je alleen als iemand uit jouw doelgroep op de advertentie klikt.
Onze aanpak
Noem ons eigenwijs, maar we houden er een bepaalde aanpak op na als het om social media ads gaat. Vaak genoeg zien we harde verkoopacties voorbij komen, terwijl gebruikers op social media eerder vermaakt willen worden of iets willen leren. Tenzij je hippe consumer goods verkoopt, is de kans op verkopen in onze ervaring klein.
We zien het eerder als een verlengstuk van je overige online marketing. Onderzoek (van vele jaren) wijst uit dat mensen uit je doelgroep tot wel 21 interacties (verdeeld over verschillende dagen) nodig hebben voordat ze converteren. Waarom zou je dan niet meegaan in de flow van je doelgroep? Deel je kennis of biedt ze entertainment. Dat levert waarde en kweekt vertrouwen. Precies wat je nodig hebt.
Een retargeting campagne van je websiteverkeer via social media kan een waanzinnig verlengstuk zijn. Nieuwsgierig hoe het voor jouw organisatie kan uitpakken? Bel of mail ons met je vragen. We komen graag bij je langs voor een goed gesprek.
Wil je meer informatie?
Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! Leuk.