Met ingang van 23 juli 2023 gaat Google Analytics over op een nieuwe versie, Google Analytics 4. Deze nieuwe versie zal meer functies bevatten en gemakkelijker te gebruiken zijn. Universal analytics stopt echter met het meten van gegevens vanaf 8 oktober 2023. Als je tegen die tijd niet naar Google Analytics 4 bent overgeschakeld, zullen je gegevens ontoegankelijk zijn.

Waarom wil (moet) je Analytics gebruiken?

Analytics zijn waardevol omdat ze diepgaande inzichten geven in het gedrag van gebruikers. Met Google Analytics kun je bijhouden hoe gebruikers met je website omgaan, waar ze vandaan kwamen, en welke acties ze op je site ondernamen. Deze informatie kan je helpen het ontwerp en de inhoud van je website te verbeteren om beter aan de behoeften van je gebruikers te voldoen.

Conversiemeting

Conversiemeting is nog een reden om Google Analytics te gebruiken. Met Universal Analytics kun je niet alleen zien hoeveel mensen je site bezochten, maar ook hoeveel van die bezoekers de gewenste actie ondernamen, zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Deze informatie kan je helpen bepalen welke marketingcampagnes het meest effectief zijn en waar je in de toekomst je inspanningen op moet richten.

Google Analytics 4 is ontworpen om gebruiksvriendelijker te zijn dan vorige versies. De interface is vereenvoudigd en belangrijke functies, zoals conversie bijhouden, zijn gemakkelijker te vinden en te gebruiken. Bovendien voegt Google voortdurend nieuwe functies toe en brengt het verbeteringen aan in het platform, dus je kunt er zeker van zijn dat het alleen maar beter wordt in de loop van de tijd.

Als je nog geen Google Analytics gebruikt, is het nu tijd om de overstap te maken. Google Analytics 4 biedt meer functies en inzichten dan Universal Analytics, en het zal met de tijd alleen maar beter worden. Wacht dus niet tot je gegevens onbereikbaar zijn – stap vandaag nog over!

Hoe weet ik of ik nog gebruik maak van het ‘oude’ Universal Analytics?

Als je Universal Analytics gebruikt, moet je vóór 8 oktober 2023 upgraden naar Google Analytics 4 om gegevens te kunnen blijven meten. Om te controleren welke versie van Google Analytics je gebruikt, open je je account en zoek je bovenaan de pagina naar de volgende tekst: “Universal Analytics”. Als je deze tekst niet ziet, is de kans groot dat je al Google Analytics 4 al gebruikt.

Kun je het met bovenstaande toelichting niet vinden, dan kun je ook kijken naar de ID’s. Je kunt de oude en nieuwe Analytics aan hun ID’s herkennen. Het oude Universal Analytics ID is “UA-XXXX-Y”, terwijl het nieuwe Google Analytics ID bestaat uit “987654321” is. Op onderstaande afbeelding zie je het duidelijke onderscheid:

Google analytics ID

Het is ons advies om de boel alvast lekker om te gooien. Op deze manier kun je ook alvast wennen aan het nieuwe Analytics 4.

Enkele voordelen van Google Analytics 4 ten opzichte van andere analytics programma’s zijn:

  • Google Analytics 4 is gebruiksvriendelijker dan eerdere versies, met een gemakkelijker te gebruiken interface en eenvoudigere navigatie.
  • Het biedt meer functies en inzichten dan Universal Analytics.
  • Google voegt voortdurend nieuwe functies toe en brengt verbeteringen aan in het platform, zodat het zal mettertijd alleen maar beter worden.
  • Je kunt er conversies doeltreffender mee volgen dan met andere programma’s.
  • Het is gratis te gebruiken!

Wat zijn alternatieven voor Google analytics?

Google Analytics is een krachtig hulpmiddel om inzicht te krijgen in je websiteverkeer. Het is echter niet de enige optie die er is. Als je op zoek bent naar alternatieven voor Google Analytics, zijn hier een paar opties die je kunt overwegen:

  • Clicky: Clicky biedt real-time tracking van gegevens, en stelt je in staat om specifieke gebruikersinteracties op je site te volgen.
  • Piwik: Piwik is een open-source alternatief voor Google analytics dat vergelijkbare functies biedt.
  • Gauges: Gauges biedt gedetailleerde gegevensanalyse, waaronder informatie over bouncepercentages en tijd op de site.

Elk van deze opties heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, dus het is belangrijk om degene te kiezen die het beste bij je behoeften past. Welke optie je ook kiest, je zult waardevolle inzichten krijgen in je websiteverkeer.

We hebben de verschillende tools getest, maar eerlijkheid gebied te bekennen dat wij het meest enthousiast zijn over Google Analytics. Simpelweg omdat we hier het meeste ervaring mee hebben. Om die reden gaan we nog even verder over ons oogappeltje.

Wat is er nog meer anders in Google Analytics 4?

In dit verband heeft Google een accentverschuiving aangebracht. Er wordt niet langer belang gehecht aan het aantal afzonderlijke URL’s op een URL lijst. Ook hoe effectief een gebruiker (bezoeker) met een website of app omgaat tijdens zijn bezoek is belangrijk. Ongeacht hoe lang ze op de site doorbrengen, de ervaring van het gebruik ervan is belangrijker dan de “Hoeveel mensen bezochten mijn website vandaag?” Dit geldt ook voor Google Analytics 4, dat voorrang geeft aan sessies die waardevoller zijn in plaats van alleen het aantal sessies.

  • Je kunt GA4 gebruiken om je eigen rapporten te maken. Je kunt ook snel uit bestaande sjablonen kiezen om met GA4 een rapport te maken.
  • Nuttige informatie voor bedrijven met zowel een website als een mobiele app: gegevensbronnen van de twee platforms kunnen in GA4 aan elkaar gekoppeld worden. Zo krijg je een beter beeld van hoe mensen zich tussen je website en app bewegen, en ook van wat een campagne heeft opgeleverd.
  • GA4 geeft een melding wanneer er een plotselinge of opvallende verandering waarneembaar is in bijvoorbeeld het aantal bezoekers. Zo kan een dalend aantal bezoekers of minder ingevulde formulieren duiden op een technisch probleem of een niet-effectieve campagne. Je kunt dus snel bijsturen. Het Streamr XAI Smart Budgeting tool wordt aangedreven door GA4, dat ook beschikt over machinaal leren en kan voorspellen wie de meeste kans heeft om te converteren. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken om je Google Ads targeting te verbeteren op basis van je specifieke doelgroep.
  • De nieuwe GA4 kijkt naar gebeurtenissen in plaats van paginaweergaven, sessies of tijd om gebruikersgedrag te analyseren. De nieuwe GA4 denkt in “gebeurtenissen” en beoordeelt wat gebruikers op je website en app doen, zoals op knoppen klikken of door een pagina scrollen. Omdat het event-gestuurd is, houdt de GA4 rekening met de betrokkenheid van de gebruiker – bijvoorbeeld hoe lang een pagina open is en wat de gebruiker daar doet.

Google Analytics in samenwerking met Google ads

Google Analytics en Google Ads werken samen om je een completer inzicht te geven in de manier waarop mensen met je website en app omgaan. Je kunt GA4 bijvoorbeeld gebruiken om te beoordelen hoe effectief je Google Ads campagnes zijn in het sturen van verkeer naar je site. Bovendien kun je GA4’s mogelijkheden voor machinaal leren gebruiken om je targeting te verbeteren op basis van wie de meeste kans heeft om te converteren.

Conclusie

Google Analytics 4 is een ander beestje dan de vorige versies. In plaats van zich te concentreren op hoeveel URL’s een gebruiker bezoekt, is de aandacht verlegd naar hoe effectief hij of zij de website of app tijdens zijn bezoek gebruikt. Deze accentverschuiving legt meer belang op sessies die waardevoller zijn, ongeacht hoe lang ze op de site blijven. Bovendien kun je met GA4 je eigen rapporten maken en snel kiezen uit bestaande sjablonen om dat te doen. Handig voor bedrijven met zowel een website als een mobiele app: gegevensbronnen van de twee platforms kunnen in GA4 aan elkaar gekoppeld worden. Tenslotte waarschuwt GA4 je als er een plotselinge of merkbare verandering in het bezoekersgedrag optreedt, zodat je snel kunt bijsturen als dat nodig is.

Digitaal Betrokken

Als je hulp nodig hebt bij het installeren van Google Analytics of bij het goed instellen van conversiemeting, neem dan vandaag nog contact op met Digitaal Betrokken. We zijn een online marketing bureau gevestigd in het hart van Rotterdam en we zijn gepassioneerd over het helpen van bedrijven om online te groeien.