Home / Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Sta je op het punt om te investeren in een nieuwe website of app? Of merk je dat je huidige website niet (meer) de gewenste conversie oplevert?

Naast een conversiegericht design en doelgroepgerichte content, is correct instellen van alle parameters om data te vergaren een must. Je kunt namelijk heel veel soorten prestaties van je website meten.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iets op een pagina staat of juist ontbreekt, waardoor bezoekers worden afgeleid of afgeschrikt op een cruciaal punt in het conversieproces. Of dat technische obstakels, zoals de integratie van een betaalsysteem, potentiële klanten tegenhoudt. Maar ook wanneer bepaalde instellingen niet goed zijn ingeregeld, meet je het juiste bezoekersgedrag niet.

Want hoe zonde zou het zijn als je optimaal vindbaar bent in Google of er door slim ingezette Google Ads veel bezoekers en klanten naar je website doorklikken, maar dat ze toch afhaken? Digitaal Betrokken kan je helpen met conversie optimalisatie.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie richt zich op het verbeteren van de prestaties van een website, webshop of een ander digitaal platform, zoals een app. Het is de vertaling van het Engelse Conversion Rate Optimization (ook wel CRO genoemd).

Prestaties (ofwel conversies) zijn de gewenste acties die je wilt dat bezoekers doen. Deze acties zijn gekoppeld aan de doelen van je organisatie. Denk aan het invullen van een formulier, inschrijven voor een nieuwsbrief, downloaden van een whitepaper of tot koop overgaan.

Het doel is de gebruikerservaring van je platform zo soepel mogelijk laten verlopen, zodat je bezoeker geen enkel bezwaar voelt, maar juist geïnspireerd raakt en blij wordt. Daarmee verhoog je de conversieratio. Dat is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot de gewenste actie.

CRO levert altijd resultaat op. Kleine aanpassingen kunnen al een groter aantal conversies opleveren.

CRO levert altijd resultaat op. Kleine aanpassingen kan al een groter aantal conversies opleveren.

 

 

Optimaal

Compleet

Basic

Heuristic analyse

Heuristic analyse

Heuristic analyse

GA4 / GTM data webanalyse

GA4 / GTM data webanalyse

 

Hotjar

 

 

tot 10 pagina’s

tot 5 pagina’s

tot 3 pagina’s

Rapportage o.b.v. data en gebruikerservaring CRO-specialist, inclusief suggesties voor verbeterde meetbaarheid

Rapportage o.b.v. data en gebruikerservaring CRO-specialist

Rapportage o.b.v. gebruikerservaring CRO-specialist

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is een belangrijk onderdeel van website optimalisatie. Want naast alle aanpassingen die je doet om beter gevonden te worden in zoekmachines, wil je ook dat je bezoeker optimaal door je website heen gaat.

Onze CRO-specialist identificeert mogelijke obstakels voor conversie of een hogere conversie. Dat begint bij de value proposition. Is die duidelijk, relevant en urgent?

Een voorbeeld van een slechte waardepropositie is: ‘Succes voor professionals’. Het is hier namelijk niet duidelijk hoe je succesvol wordt en om welke professionals het gaat. Zo heeft ook jarenlang een tijger in de Verenigde Staten Kellog’s frosted flakes aangeprezen met: “They’re grrrrreat!”. Maar de waardepropositie moet op zichzelf ook duidelijk genoeg zijn, zodat de bedoelde doelgroep begrijpt waarom ze dat product of die dienst moeten gebruiken.

Voorbeelden van goede value propositions:

Spotify Muziek voor iedereen

McDonalds Burgers, Franse friet en veel meer!

Mcdelivery Het lekkerste van McDonald’s bij jou thuisbezorgd

We Transfer De gemakkelijkste manier om grote bestanden te versturen (en ontvangen).

Terrex by Adidas The adventure wardrobe

Vervolgens bekijken we of alle elementen, zoals de layout, calls to action, buttons, links, formulieren en andere content ondersteunend zijn aan de belofte. De analyse levert optimalisatie tips om de effectiviteit van de website te verbeteren. We noemen dat ook wel micro conversies.

We maken daarbij onderscheid tussen het doel van de bezoeker (in zo min mogelijk clicks resultaat behalen) en het doel van de organisatie (zo snel mogelijk de ultiem gewenste actie uitvoeren) en stemmen deze op elkaar af.

Het LIFT model en Conversie optimalisatie

Heuristic analyse

De heuristische analyse kan zich beperken tot een webanalyse. In dat geval richt het onderzoek zich op het analyseren van je website, webshop of app, inclusief de kanalen waar de bezoekers vandaan komen. Onze ervaren CRO-specialist gebruikt hiervoor verschillende modellen, waaronder het LIFT model. Daarnaast kunnen we ook aan de slag met je e-mail flows.

Deze methode brengt de gebruikerservaring (usability) in beeld en stelt ons in staat de gebruikersinterface te beoordelen. We gaan systematisch te werk en controleren de ontwerprichtlijnen, ook wel heuristieken genoemd. Ze zijn afgeleid van jarenlange ervaring in het ontwerpen van gebruiksvriendelijke interfaces.

Voorbeelden van heuristieken zijn:

  • zichtbaarheid van de systeemstatus (m.a.w. begrijpen gebruikers wat er gebeurt als ze een actie uitvoeren en op welke plek ze binnen de website of app zitten?)
  • logica (staat de content in een logische volgorde die de gebruiker aanspreekt en begrijpt?)
  • vrijheid (kan de gebruiker de website op zijn eigen manier (dus meerdere mogelijkheden) gebruiken?)
  • consistentie (is de website overal consistent met het doel?)
  • fouten (kunnen alle functies in het systeem foutloos gebruikt worden?)
  • herkenning (is alle content en interface herkenbaar voor de gebruiker?)
  • flexibiliteit (is de website geschikt voor beginners en ervaren gebruikers?)

Webanalyse

Bij een uitgebreidere webanalyse verzamelen, analyseren en interpreteren we gegevens over het gedrag van bezoekers. We willen begrijpen wat hun gedrag is en wat dat voor jouw organisatiedoelen betekent. Tijdens dit onderzoek nemen we ook de buyer en customer journey mee en zoeken we naar eventuele bottlenecks.

Hiervoor gebruiken we onder andere Google Analytics 4 en Google Tag Manager. We gebruiken de data die beschikbaar is of richten de tools voor je in als dat nog niet gebeurd is. Zo kunnen we data bekijken over verkeersbronnen, routes, paginabezoeken en engagement rate.

A/B-testen kan een onderdeel zijn van deze werkzaamheden. Wanneer je verschillende versies publiceert, geeft data uit onder andere Google Analytics aan welke het beste scoort.

Welke CTA converteert het beste? Met welke variant wordt een e-book het meest gedownload of vullen de meeste potentiële klanten het formulier in? Dit zijn voorbeelden van testen die veel inzicht geven.

Hotjar

Nog meer inzicht in het gebruik van je website krijgen we door Hotjar in te zetten. Deze tool biedt verschillende mogelijkheden om kwalitatieve data te verzamelen. Niet alleen van een landingspagina op je website, maar ook van formulieren, enquêtes, etc.

Zo maakt Hotjar heel duidelijk hoe bezoekers je webpagina bekijken, waar ze lang bij stilstaan (muisbewegingen) en hoe ver ze door scrollen naar beneden. Door user recordings te bekijken, ontdekken we hoe een gebruiker door de website navigeert. Het laat zien wat soepel loopt, wat de aandacht trekt en waar eventueel verbeteringen mogelijk zijn.

Meetbaarheid testen en instellen

Om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, is het belangrijk bezoekersgedrag op je website meetbaar te maken. Daarvoor gebruiken we onder andere Google Analytics en Google Tag Manager. Hoe meer parameters meetbaar worden gemaakt en hoe specifieker ze ingesteld worden, hoe scherper je de reis van de bezoeker kunt monitoren en verbeteren.

Wanneer zet je conversie optimalisatie in?

Eigenlijk is conversie optimalisatie goed voor de technische optimalisatie en content optimalisatie van elk digitaal platform en voor elke organisatie. Het verschil zit hem vooral in het aantal bezoekers.

Wanneer je als kleine organisatie slechts tientallen bezoekers per maand krijgt, ontbreken er vaak aan instellingen in bijvoorbeeld Google Analytics en, als gevolg daarvan, aan data om goed te analyseren. In dat geval kan de expertise van een CRO-specialist wel belangrijke verbeteringen aan het licht brengen door de gebruikerservaring te analyseren. Met wat extra aandacht van aanvullende goede content (zoekmachine optimalisatie), online marketing en de resultaten uit de analyse helpen we gelijk je traffic verhogen, zodat je meer klanten aantrekt. Een basispakket is dan een goede keuze.

Bij grotere bezoekersaantallen doe je er goed aan de data te laten analyseren en met de bevindingen je website te verbeteren voor een betere gebruikservaring. Hoe meer je website onderdeel uitmaakt van de buyer en customer journey, hoe belangrijker de metingen zijn voor meer inzichten.

Meegaan met de veranderende digitale wereld en de vraag van bezoekers, betekent dat er continu aandacht moet zijn voor optimalisatie. Optimalisatie om gevonden te worden (SEO en SEA) en optimalisatie in het gebruik van de website. Je wilt blijven begrijpen waarom je doelgroep zich gedraagt zoals die dat doet en op tijd trends signaleren.

Welk pakket je ook kiest, je mag van Digitaal Betrokken verwachten dat we je een rapportage sturen, waarin we succesvolle punten benadrukken en voor zwakke punten waardevolle suggesties ter verbetering doen. Daarnaast kunnen we je helpen de verbeteringen door te voeren en de meetbaarheid te vergroten met:

  • GA4 inregelen
  • GTM inregelen
  • Dashboards instellen

Meer informatie

Door conversie optimalisatie toe te passen, kunnen we niet alleen de gebruikerservaring van jouw website of app verbeteren, maar ook je doelen effectiever bereiken. Het verbetert je inspanningen om meer leads genereren, de betrokkenheid van je doelgroep te versterken en meer verkopen te genereren.

Wil je meer informatie?

Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! Leuk.

    We werken voor: