Online marketing en Google Analytics gaan hand in hand. Je bedenkt een manier om online aandacht te trekken van je doelgroep, bijvoorbeeld een Google Ad die leidt naar een landingspagina op je website, gevolgd door een retargeting advertentie via Facebook. In Google Analytics kun je meten hoe de campagne scoort.

Campagnes die goed scoren kun je vertalen naar andere producten of diensten. Slechter scorende campagnes pas je aan of verwijder je. Dit is in een notendop hoe je Google Analytics gebruikte als meetinstrument voor je online marketing.

Gebruikte?

Ja, want binnenkort is dat verleden tijd. Google stopt met Universal Analytics (UA) per 1 juli 2023. Dat betekent dat Google vanaf die datum geen data meer ophaalt over de bezoeken en conversies op je website. Tenminste, niet op de oude manier.

Google heeft een nieuw platform ontwikkeld: Google Analytics 4 (GA4). Overstappen naar dit platform gaat helaas niet automatisch en dat heeft een belangrijke reden. In dit artikel ontdek je wat die reden is en welke consequenties dat voor jou heeft.

Wat is Analytics?

Even het geheugen opfrissen. Analytics staat voor het meten en bijhouden van data gerelateerd aan je website. Je koppelt je website aan je Google Analytics account en als deze goed is ingericht, laat het bijvoorbeeld precies zien hoeveel:
dakscans voor de aanvraag van zonnepanelen er zijn ingevuld
keer een e-book met ’22 tips voor een verbouwing’ is gedownload
inschrijvingsformulieren zijn ingevuld voor de inschrijving bij de tandarts
terugbelverzoeken zijn aangevraagd voor advies over een verbouwing
omzet de verkoop van beauty producten gerealiseerd heeft
advertenties klanten geplaatst hebben voor de verkoop van hun 2e-hands havenapparatuur

Maar dat is nog lang niet alles. Je kunt ook zien:
via welk kanaal iemand is binnengekomen (via de zoekmachine, een social media kanaal of een advertentie bijvoorbeeld)
hoeveel pagina’s iemand heeft bezocht
welk pad* iemand heeft gevolgd
of iemand een actie heeft uitgevoerd (conversie) en welke (zie voorbeelden hierboven)
of mensen via een desktop of mobiel je website bezoeken
en of iemand via een social media kanaal beter converteert dan via organisch verkeer

Voor een webshop staat (als het goed is) de functie e-commerce ingesteld. Zo kun je alle transacties (omzet) binnen je webshop volgen in Google Analytics. Ook hier kun je weer kijken hoe mensen op je webshop terechtkomen, welk pad* ze bewandelen en hoe ze converteren.

* Pad
Met een pad bedoelen we de stappen die iemand neemt voordat er een conversie (actie) plaatsvindt. Bijvoorbeeld iemand komt via een Ad in Google op een landingspagina terecht, maar kijkt alleen. Op een later moment komt deze persoon weer terug op dezelfde pagina en bekijkt nog 2 pagina’s van je website. Drie dagen later ziet dezelfde persoon een Facebook advertentie, klikt daarop en vult het contactformulier in.

Pad | Analytics stopt wat nu

Al deze informatie is heel waardevol. Je kan er je marketingstrategie op afstemmen en zelfs beslissingen nemen die impact hebben voor je aanbod of je bedrijf. Vind je het zelf lastig om dat bij te houden, dan kun je een online marketing bureau vragen dat voor je te doen. De verzamelde informatie vertalen ze elke maand voor je in een rapportage. Digitaal Betrokken kan dat voor je doen.

Waarom stopt Google dan met Universal Analytics?

De manier waarop Universal Analytics data verzamelt, is achterhaald, namelijk door IP-adressen te verzamelen en cookies te plaatsen. We hechten steeds meer aan onze privacy. Daarom weigeren steeds meer mensen de cookies, is achterhaald, waardoor je geen zuivere inzichtelijke informatie meer krijgt.

Daarnaast groeien de mogelijkheden van online technologie. We gebruiken niet slechts één apparaat voor één doel, maar meerdere apparaten tegelijk. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen bij een supermarkt op je desktop en ’s avonds op de bank in de app nog een paar dingetjes toevoegen en een paar spaarzegels doorsturen naar je zus.

Het zijn dezelfde personen die acties uitvoeren, maar dan op verschillende devices/apparaten in andere browsers, met verschillende doelen en op wisselende tijdstippen. Deze verschillende acties zijn niet meer zo goed te registreren in Universal Analytics.

Opvolger GA4 is a different cookie.

De manier waarop Google Analytics 4 gegevens meet en statistieken weergeeft, is anders, omdat dit platform kijkt naar de events die plaatsvinden. Google noemt het een event-driven datamodel. Je krijgt niet alleen inzicht in losse sessies, maar in een rij van paginaweergaven, scrolls, (inter)acties en (door)clicks.

In GA4 kun je datastromen van verschillende platformen (bijvoorbeeld een website en een app) aan elkaar koppelen, nadat ze individueel zijn ingericht. Deze versie maakt gebruik van Googles ‘machine learning’ door diepere inzichten te koppelen en voorspellende functies te bieden, zelfs als niet alle gegevens van je klanten bekend zijn. Daarmee krijg je een veel beter inzicht in hoe jouw doelgroep jouw merk beleeft en wat hun behoeften zijn. Dat is wat ons betreft het grootste voordeel en dat maakt GA4 een toekomstbestendige tool.

Waarom nu al overstappen?

Universal Analytics stopt met het meten van data per juli 2023. Je zou denken dat je nog genoeg tijd hebt om over te stappen, maar het tegendeel is waar. Er zijn twee belangrijke redenen om nu al te beginnen:

GA4 inrichten voor je organisatie is helaas geen fluitje van een cent. Google blijft GA4 ontwikkelen en uitbreiden met updates en nieuwe functionaliteiten. Om je de tool eigen te maken, is het verstandig er nu al mee om te leren gaan.

Jouw profiel in GA4 begint op 0. De data uit Universal Analytics gaan niet mee. Om nu al een historie op te bouwen of in juli een beginpunt te hebben, wil je eigenlijk dat GA4 je data nu alvast in kaart brengt.

Hoe nu verder?

We adviseren je om vandaag nog te beginnen met GA4. Je kunt beide tools tegelijkertijd inzetten. Voorlopig kun je data halen uit de vertrouwde Analytics en je ondertussen GA4 eigen maken. Wanneer jij er klaar voor bent om UA gedag te zeggen, kun je al werken met de inzichten die GA4 je bieden.

Hoe dat in zijn werk gaat, vind je in het artikel ‘Beginnen met GA4. Hoe doe je dat?’.

Wil je ons een vraag stellen over deze verandering of kun je onze hulp wel gebruiken bij het instellen en inrichten van je GA4-account? Neem dan gerust even contact met ons op.