Krijg jij leads binnen via gericht online adverteren? Dan is het belangrijk dat je Google Consent Mode v2 implementeert om het gebruik van cookies volgens de wet te regelen. Deze nieuwe versie zorgt ervoor dat Google de metingen van je website blijft uitvoeren en tegelijkertijd voldoet aan de veranderde Europese wetgeving voor digitale adverteerders. Het gaat om toestemming bij het vergaren van persoonlijke gegevens van bezoekers om succesvolle targeting ads te kunnen realiseren.
Heb je dat nog niet gedaan? Dan loop je het risico dat Google weigert de metingen van je website te registreren. Daarmee mis je waardevolle inzichten en daalt het succes van je Google Ads campagnes drastisch. Tijd voor actie. We leggen graag uit wat er veranderd is en wat je moet doen om jouw website optimaal te laten functioneren.
Wat is Google Consent Mode?
Google Consent Mode bestond al. Het is een API die helpt bij het verzamelen van bezoekersdata terwijl je toch voorkeursinstellingen respecteert. Bij het bezoeken van je website ziet de bezoeker een cookiebanner. Hierin staan alle manieren waarop ze als gebruiker toestemming kunnen geven om cookies te plaatsen. De bezoeker moet de keuze hebben welke cookies jouw website plaatst.
Standaard zijn de noodzakelijke cookies om de website te laten functioneren. Daarnaast zijn er cookies voor het bijhouden van statistieken en marketing. Die laatste worden gebruikt voor gericht adverteren.
Geeft de bezoeker geen expliciete toestemming voor statistiek- of marketingcookies, dan wordt het plaatsen van deze cookies geblokkeerd. Dat zou verlies van data en minder kansen voor digitale marketing betekenen. Toch kan Google Consent Mode alsnog data anonimiseren en verzamelen.
Google Consent Mode stuurt in dat geval ‘pings’ naar Google Analytics. Die bevatten geen cookies, maar anonieme data uit de metingen zoals tijdstempel en hoe bezoekers op je pagina landen.
Wat is er dan nieuw aan Google Consent Mode v2?
De Europese wetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)) omschrijft steeds strengere regels op het gebied van de digitale privacy van gebruikers op websites. Naleving van deze wet wordt op grote schaal overtreden, maar het gaat ook vaak mis met de instellingen. Daar moet volgens het Europees Parlement verandering in komen.
Met CoMov2 voldoet Google aan de veranderde cookiewetgeving. De belangrijkste verandering in de naleving van de privacywetgeving is, dat je zonder toestemming van de websitebezoeker geen persoonlijke informatie mag gebruiken voor marketingdoeleinden. Met de implementatie en instelling van Google Consent Mode v2 volg je als organisatie wel de juiste procedures.
Implementeer je Google Consent Mode v2 niet of verkeerd? Dan verzamelt Google helemaal geen data gegevens je bezoekers. En dat kan een serieus negatief effect hebben op je Google Ads campagnes.
Maar zonder cookies krijgen we toch steeds minder informatie?
Ja, dat klopt. De vraag naar inspraak van websitebezoekers in hoe bedrijven en organisaties omgaan met hun privacy en gegevens wordt steeds groter. De wet kadert dit steeds verder in en hanteert een strikt beleid hoe we om moeten gaan met de voorkeuren van gebruikers. Je kunt deze uitdaging ook ombuigen tot een kans. Bijvoorbeeld door transparant te zijn over je cookies of websitebezoekers te overtuigen van het nut om je cookies te accepteren.
Wat moet je doen om Google Consent Mode v2 te installeren?
Om aan de nieuwe cookiewetgeving te voldoen en te zorgen dat Google je gebruikersgegevens blijft meten, zul je aan de slag moeten en cookiebanners op je website plaatsen via Google gecertificeerde partners (CMP). Zelfgemaakte cookiebanners volstaan niet meer. Deze stap zorgt ervoor dat je legitiem cookies kunt blijven gebruiken voor advertentiedoeleinden. Afhankelijk van je Content Management System (CMS) – of het nu gaat om WordPress, Wix, Shopify of een ander platform – kunnen hier technische aanpassingen voor nodig zijn.
Dit vereist ook aanpassingen van Google Analytics. Gebruik je nog Universal Analytics, stap dan eerst over naar GA4. Meer informatie over GA4 instellen vind je hier.
We helpen je verder met je cookie banner instellen
Er zijn nog behoorlijk wat organisaties die überhaupt nog geen consent modus hebben ingesteld. Ze hebben de toestemming van gebruikers volgens de oude wetgeving niet op orde. Daarmee mis je al een tijdje waarschijnlijk niet alleen belangrijke marketinginformatie voor het gericht instellen van digitale advertenties, maar ook de statistische data uit Google Analytics over je website kan incorrect zijn.
Wil je meer weten over de manier van implementatie van de cookie banner en de vereiste aanpassingen in Google Analytics, Google Tag Manager en Google Ads? Of heb je daar hulp bij nodig? Neem dan gerust even contact met ons op.