Weet jij op welke zoekwoorden mensen binnenkomen op jouw website?

Of op welke plek je in de zoekresultaten staat met belangrijke keywords voor jouw business?

Deze essentiële en superinteressante informatie kan je zelf op een eenvoudige manier achterhalen. Dat doe je met de gratis tool Google Search Console. Ontdek wat Google Search Console is en hoe je het voor jouw onderneming kunt gebruiken om je website te verbeteren.

Meer leads en klanten naar je website trekken

Bezoekers komen op verschillende manieren op je website terecht. Bijvoorbeeld via direct verkeer (je URL intypen), Zoekmachine adverteren of omdat ze via een social media Ad doorklikken. Maar het kan ook zijn dat de content die jij op je website hebt staan voldoet aan de zoekopdracht die iemand invoert in de zoekmachine. Google laat je dan zien in de lijst van organische resultaten onder de adverterende partijen.

Wat zou het mooi zijn als je kon ontdekken op welke zoektermen pagina’s van jouw website het meest getoond worden. In Google Search Console kan dat.

Want als je inzicht hebt in welke zoektermen dat zijn, kun je beoordelen of dat voor jouw organisatie belangrijke zoekwoorden zijn. Er zijn twee opties:
Zoekwoorden waarop bezoekers binnenkomen, komen niet overeenkomen met je aanbod. Hoe pas je dat dan aan?
Zoekwoorden waarop bezoekers binnenkomen, passen bij je aanbod. Toch kun je dan alsnog een verbeterslag maken en relevant blijven voor je doelgroep. Hoe doe je dat?
Hoe beter je inspeelt op wat je doelgroep doet en wat je doelgroep zoekt, hoe hoger je positie in de zoekresultaten en hoe meer bezoekers zullen volgen. Doe je dat met content die aansluit bij de verwachting van je doelgroep, dan is de kans groter dat je lead een klant wordt.

In Google Search Console krijg je deze inzichten. Doordat we klanten mogen helpen die eerder met een ander onlinemarketingbureau werkten, weten dat weinig bedrijven en bureaus zelf dit gebruiken (wat natuurlijk een schande is 😉). Vooral nu Google per 1 juli 2023 stopt met het meten van data in Universal Analytics en overgaat op het nieuwe platform Google Analytics 4 (GA4), adviseren we elke ondernemer om met Google Search Console (GSC) aan de slag te gaan.

Het instellen van GA4 en data hieruit analyseren vraagt om tijd en aandacht. Het is gecompliceerder dan de oude versie van Analytics.

Lees ook:

Zoekwoordonderzoeken, mappings, (online) concurrentie-analyses en analytics zijn belangrijk voor een succesvolle zoekmachine-optimalisatie, maar GSC geeft vergelijkbare inzichten in de resultaten. En laat dit nu een tool zijn waar je zelf als ondernemer je basiskennis kunt vergroten. Zo kun je een beter gesprek voeren met je online marketing bureau. Als je begrijpt hoe het voor je werkt, zal het je ook helpen bij je strategische bedrijfsbeslissingen.

Klinkt goed toch? Dan laten we je nu zien hoe het werkt.

Wat is Google Search Console?

GSC is een gratis toepassing binnen Google, waarmee je de prestaties van je website binnen de zoekmachinegigant kunt meten en analyseren. Wat het precies doet, omschrijft Google het beste zelf:

“Gebruik de tools en rapporten van Search Console om het zoekverkeer en de prestaties van je site te meten, problemen op te lossen en ervoor te zorgen dat je site opvalt onder de zoekresultaten van Google.”

Google search console instellen en de tool koppelen aan je website of aan je Google Analytics account is belangrijk, zodat Google kan verifiëren dat je echt de eigenaar bent van de website. Hoe je dat doet, ontdek je hier in de Google support webpagina of hier in de Google YouTube video.

We adviseren je om ook een of meer sitemap URL’s te uploaden, zodat Google je website beter kan indexeren en het sneller uitvoert.

Onze tip: neem alleen die webpagina’s op in je sitemap waarvan je ook wilt dat Google ze crawlt. Je krijgt namelijk een beperkt crawl-budget van Google. Laat liever de pagina’s indexeren die waarde hebben. Een privacyverklaring of een disclaimer heeft dat niet. Die hoef je daarom niet te laten indexeren.

Je kunt GSC heel intensief gebruiken, zoals een externe SEO-specialist dat doet of als fulltime beheerder van je bedrijfswebsite. Beheer jij echter net als de meeste ondernemers zelf je website, dan kun je ook simpel starten. Dit artikel is voor jou geschreven.

Ontdek in search console waar jouw doelgroep exact op zoekt

Hoe beter je website ingericht is voor SEO (Search Engine Optimization), hoe makkelijker Google begrijpt wat je aanbiedt en op welke manier je zoekvragen van bezoekers beantwoordt. Je focust op verschillende aspecten: techniek en autoriteit (off-page SEO) en content (on-page SEO).

Of je nu net een nieuwe hebt gelanceerd of je website al een tijdje meedraait, optimaliseren kan altijd. De wereld verandert en je website moet dat bijhouden. Trends, wetgeving, economie, etc. kan allemaal invloed hebben op je product, dienst of je doelgroep. Ook al weet je niet veel van SEO, Google Search Console kan je helpen je positie te optimaliseren.

Wat zie je?

Wanneer je in het GSC dashboard in het linkermenu klikt op ‘Prestaties’ laat Google een tabel met een grafiek zien en een lijst met zoektermen waar jouw website op getoond wordt.

De tabel en grafiek* geven weer:

  • Totaal aantal klikken op pagina’s van jouw website (blauwe blok en lijn in de grafiek).
  • Totaal aantal vertoningen van jouw pagina’s in Google bij alle zoekopdrachten (paarse blok en lijn in de grafiek).
  • Gemiddelde klikfrequentie (Click Through Rate = CTR) (groene blok en lijn in de grafiek).
  • Dit is de verhouding tussen het aantal bezoekers dat werklijk klik en het aantal dat de link of button ziet.
  • Gemiddelde positie van jouw website in Google.

Slimme ondernemers gebruiken Google Search Console

In dit voorbeeld hebben 1.960 bezoekers doorgeklikt naar de website, die 5.250 keer vertoond is. Gemiddeld levert dat een 37,2% doorklikratio op en staat de website op positie 1,7 op de eerste pagina in de zoekresultaten.

De lijst daaronder bevat specifieke informatie over resultaten uit zoekopdrachten die een connectie hebben met jouw website. Hoe meer strategische content je plaatst met relevante zoekwoorden, hoe langer de lijst wordt. Je vindt hier:

  • Tab 1: Zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw organisatie en product of dienst, gevolgd door het aantal clicks van dat zoekwoord en het aantal vertoningen van jouw website wanneer iemand dat zoekwoord intypt.
  • Tab 2: Jouw webpagina’s en hoe vaak bezoekers doorklikken en hoe vaak ze getoond worden.
  • Tab 3: Landen van waaruit het meest geklikt wordt en waar jouw pagina’s het meest getoond worden.
  • Tab 4: Vanaf welke apparaten jouw website het meest bezocht wordt en waar de meeste vertoningen terugkomen
  • Tab 5: De zoekopmaak maakt inzichtelijk op welke manieren je vertoond wordt in Google, bijvoorbeeld door video’s of FAQ’s. Structured data kan hier een rol bij spelen.
  • Tab 6: De datums waarop jouw pagina’s voor het laatst bezocht zijn of vertoond zijn.

Wat kan je ermee?

Nu gaan we bekijken welke onderwerpen bezoekers interessant vinden en op welke zoektermen ze organisch op je website landen. Wanneer je op een zoekopdracht (Tab 1) klikt, kun je dieper onderzoeken hoe jouw website presteert op deze zoekterm.

Zonnepanelen kopen GSCHet voorbeeld hierboven is een momentopname van een leverancier in zonnepanelen. Met de zoekterm ‘zonnepanelen kopen’ scoort de organisatie 311 clicks van de 28.800 vertoningen, waarbij ze op positie 28,8 staan en wat een gemiddelde klikratio van 1,1% is.

Wat kun je als website-eigenaar of ondernemer met deze informatie doen? Allereerst kunnen we niet genoeg benadrukken hoe interessant het voor je kan zijn om hoger te gaan ranken. Voor het voorbeeld zou het betekenen dat de de leverancier meer traffic naar de website zou kunnen halen en daardoor meer zonnepanelen kan gaan verkopen. Hoe je dat aanpakt? Optimaliseer een of meer specifieke pagina’s door onder andere:

  • de juist zoektermen toe te voegen
  • meer relevante informatie (tekst)
  • de pagina te verrijken met beeldmateriaal, tabellen, infographics, etc.
  • intern te linken met relevante pagina’s
  • te zorgen dat er andere relevant websites een link naar jouw pagina plaatsen

Je kunt verder onder andere onderzoeken uit welke landen de meeste bezoekers naar je webpagina komen, vanaf welk apparaat ze op je pagina landen en op welke data ze dat doen. Zo kun je trends ontdekken en hierop inspelen.

Ontdek op welke positie je nu staat in Google

Het is dus slim om je te verdiepen in de zoektermen die voor jou relevant zijn. Bepaal op de hierboven beschreven manier voor welke zoekterm je goed scoort en welke je kunt verbeteren.

De ervaring leert (uit SEO = zoekmachine-optimalisatie) dat hoe eerder je webpagina vertoond wordt (dus op pagina 1 van de zoekresultaten in Google), hoe meer clicks je krijgt. Ofwel, hoe hoger de CTR / doorklikratio).

CTR verschil in positie google zoekmachine

In de afbeelding hierboven zie je dat het CTR % duidelijk verschilt per positie. Hoe hoger je positie, hoe groter de CTR. Vergelijk het maar eens voor je webpagina die op positie 1 staat op de eerste pagina versus positie 6 volgens, zoals in het voorbeeld. Positie 1 heeft een CTR van 39,6%, terwijl dat bij positie 4 nog maar 7,6% is. Tussen sommige posities is de groei exponentieel. Bij positie 10 is de CTR nog slechts 2,3% wat een tiende is van de nummer 1.

Stel dat 2.500 mensen elke maand jouw specifieke zoekterm zoeken, dan begrijp je dat met deze cijfers positie 1 tot ruim 990 bezoekers leidt en positie 4 tot ‘slechts’ 190 bezoekers. Dan kun je zelf wel uitrekenen wat het verschil in omzet is.

Dit voorbeeld laat zien dat investeren in betere organische posities echt de moeite waard is. Google Analytics en Google Search Console zijn gratis tools die je wel moet activeren om er data uit te halen. Met deze tools krijg je dus waardevolle inzichten. Hiermee kun je een goede basis kunt leggen om je website verder te optimaliseren voor de zoekmachine en daarmee te groeien.

Wat moet je doen om te groeien?

Er zijn verschillende mogelijkheden om te optimaliseren. Check bijvoorbeeld of alle metateksten goed staan ingevuld en of elke pagina een eigen hoofdkeywoord heeft, zodat je niet met je eigen pagina’s concurreert. Geef jij antwoord op belangrijke zoektermen? Welke ontbreekt en kun je nog toevoegen. Welke gebruik je wel en waarom scoort de pagina niet goed? Voer zelf de zoekterm in bij Google en klik de websites aan die wel op pagina weergegeven worden. Wat doen zij anders dan jij?

Het zijn tips om onze kennis met je te delen en je hopelijk in beweging te brengen. Zo kun je ook meer conversies krijgen met je website binnen Google. Heb je nog vragen over Google Search Console of zou je wel eens willen sparren over wat we nog meer uit deze tool kunnen halen voor je? Wij zijn enorm fan van deze gratis tool en kunnen er uren over praten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een afspraak.