Concurrentie analyse

specifieke zoekwoorden,<br />
maandelijks zoekvolume,<br />
belangrijkste zoekwoorden, juiste zoekwoorden,<br />
aantal bezoekers,<br />
aantal ranking zoekwoorden

Als je wilt starten met het optimaliseren van je website om betere organische zoekresultaten in de zoekmachines te krijgen, moet je weten dat het uitvoeren van een SEO concurrentieanalyse belangrijk is. Als het goed is heb je alle technische zaken op orde omdat je al een technische analyse van je website hebt uitgevoerd, en weet je wat je focus zoekwoorden zijn omdat je reeds een zoekwoorden analyse hebt liggen, door de backlink analyse weet je het aantal backlinks, en je hebt een goede URL structuur gerealiseerd. Wil je nu een effectieve linkbuilding strategie toe gaan passen, dan is het van belang om te weten welke concurrenten er nu goed ranken op voor jou relevante zoekwoorden, de hoeveelheid links of het aantal links dat zij hebben en het aantal zoekwoorden waar deze concurrenten op ranken. Als je dit niet weet wordt het ook lastiger om te bepalen wat er allemaal moet gebeuren om hogere posities te gaan realiseren.

In dit artikel leggen we uit waarom een SEO concurrentieanalyse een belangrijk onderdeel is van het optimaliseren van jouw website voor organische zoekresultaten. Wij helpen jou graag bij het uitvoeren van deze externe analyse, waarbij wij jouw voornaamste concurrenten identificeren en vergelijken met behulp van onze concurrentie analyse tool’s. Door het analyseren van de huidige posities van jouw grootste concurrenten voor relevante zoektermen, kunnen wij een gedegen strategie opstellen om jouw website hoger te laten ranken in de zoekmachines. Wij maken hierbij gebruik van handige tools om het aantal woorden en vergelijkbare websites van de pagina’s van jouw concurrenten te meten en zo jouw website te optimaliseren voor een betere vindbaarheid.

organische concurrenten, concurrentie goed, concurrentieanalyse vergelijk, concurrentie marketing

Concurrentie naar de kroon steken

Om je SEO concurrenten te identificeren, is de eerste stap het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Als we weten op welke zoekwoorden jouw bedrijf zich richt en de concurrentie voor die sleutelzinnen analyseert, krijgen we een waardevol inzicht in wie jouw SEO rivalen zijn. Zodra we weten welke woorden en zinnen mensen zoeken om producten en diensten als die van jouw te vinden, kunnen we bij gaan houden hoe deze termen verschijnen in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Door deze analyse zien we waar jouw website staat in vergelijking met die van andere bedrijven. We zien dan snel welke websites hoger scoren dan die van jouw, wie het organische zoekmachineverkeer beheerst en wie meer doorkliks krijgt uit SERP-resultaten.

Nadat we de websites van je concurrenten in kaart hebt gebracht, richten we op verbeterpunten voor jouw site. Door de kwaliteit van hun inhoud te beoordelen op basis van relevantie voor overeenkomstige zoekwoorden, evenals hun backlinkinspanningen in termen van kwantiteit en relevantie, naast andere factoren, evalueren we hoe concurrerend zij zijn in vergelijking met de jouwe. Door de optimalisatiemethoden van jouw belangrijkste concurrent te vergelijken met die van jouw site, ontdekken we gebieden waar zij tekortschieten of manieren waarop zij praktijken of strategieën hebben toegepast waar jij ook van zou kunnen profiteren.

Door concurrentie te analyseren, ontdekken we welke strategieën zij gebruiken, welke soorten inhoud zij produceren en hoe geoptimaliseerd hun websites zijn voor verschillende zoekwoorden. Deze analyse is cruciaal om te begrijpen welke tactieken zij inzetten om zichtbaarheid en ruimte op SERP’s te krijgen. Bovendien kunnen we door hun backlinks en aanwezigheid in de Social Media kanalen te onderzoeken, begrijpen hoe effectief hun offsite optimalisatie-inspanningen zijn geweest en deze mogelijk aanpassen bij het opbouwen van jouw eigen linkbuildingprofiel. Uiteindelijk zal het in kaart brengen van wie er online met jouw concurreert niet alleen potentiële bedreigingen identificeren, maar ook inzicht geven in gebieden waar jouw bedrijf tekortschiet en verbetering behoeft.

Het linkprofiel van je concurrent

Om de SEO van je concurrent te analyseren, gaan we hun backlinks onderzoeken. Dit betekent het controleren van het aantal en de kwaliteit van externe links die naar hun site leiden. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Een kwalitatief hoogwaardige link is afkomstig van een site die gezaghebbend en relevant is.

Domeinautoriteit is een score van 0 tot 100 die de kwaliteit van het linkprofiel van een site uitdrukt. Hoe hoger de score, hoe krachtiger het linkprofiel. Deze score, samen met de inhoud van de pagina, beïnvloedt de ranking van een site in de zoekresultaten. Als jouw concurrent een hogere domain authority heeft dan de jouwe, wordt hij waarschijnlijk beter gevonden dan jouw website.

Wij maken gebruiken van geavanceerd tool’s die het mogelijk maken om links van concurrentie analyseren. Deze geven informatie over zowel de kwantiteit als de kwaliteit van inkomende links.

goede analyse,<br />
gemiddelde positie, online marketing

Een seo concurrentie analyse door Digitaal Betrokken

Als je de uitkomsten van de online concurrentie analyse ziet en begrijpt dan kan het bijna niet anders dan dat je enthousiast wordt. We maken namelijk inzichtelijk wat er moet gebeuren om online concurrenten naar de kroon te gaan steken. Als dit gebeurt betekent dit dat je meer organisch verkeer naar je website krijgt wat weer zorgt voor nieuwe klanten. Mogelijke klanten loop je nu mis doordat je belangrijke concurrenten actiever zijn met het investeren in SEO met als doel online succes.

De voordelen van een concurrentie analyse

– Helpt sterke en zwakke punten van de SEO-strategie van concurrenten te identificeren.

– Biedt inzicht in trefwoorden en inhoud waarvoor concurrenten scoren.

– Maakt benchmarking en het stellen van realistische SEO doelen mogelijk.

– Helpt bij het identificeren van mogelijkheden om zich te onderscheiden van concurrenten.

– Helpt bij het opstellen van een duidelijk en uitvoerbaar plan voor het verbeteren van de SEO prestaties van uw website.

SEO optimalisatie is een traject wat tijd kost, als je vandaag begint moet je er rekening mee houden dat je pas echt effect gaat zien na een maand of vier tot zes. Realiseer je wel dat het gaat om verkeer dat ‘gratis’ naar je website blijft komen als je eenmaal goede organische rankings hebt gerealiseerd. In tegenstelling tot Google search ads bijvoorbeeld, waar je in moet blijven investeren. Uiteraard moet je wel blijven werken aan je SEO om je behaalde posities te behouden.

Conclusie

Als je organisch wilt groeien in de Google zoekmachine en je bereid bent hierin te investeren dan begrijp je nu dat een SEO concurrentie analyse een essentieel onderdeel is van een gedegen SEO strategie. Door je concurrenten te analyseren, kan je hun sterke en zwakke punten beter begrijpen en ook kansen identificeren om je van hen te onderscheiden. We maken gebruik van geavanceerde tools om links van concurrenten te analyseren (Zoals SEMRUSH, Ahref, Google search console is een interessante gratis tool die zelf makkelijk te gebruiken is) en inzicht te krijgen in hoe geoptimaliseerd hun websites zijn voor verschillende zoekwoorden. Daarnaast kan het onderzoeken van hun aanwezigheid op sociale mediakanalen u helpen om effectiever te werken.

 

SEO concurrentie uitbesteden aan Digitaal Betrokken

Het uitbesteden van uw SEO online concurrentieanalyse aan Digitaal Betrokken kan een goed idee zijn als je op zoek bent naar deskundige begeleiding. Met ons team van ervaren SEO specialisten kunnen wij je helpen de sterke en zwakke punten van je concurrenten bloot te leggen en mogelijkheden te identificeren om je van hen te onderscheiden. Wij hebben toegang tot geavanceerde tools voor concurrentieanalyse waarmee wij de links van concurrenten kunnen analyseren en inzicht krijgen in hoe geoptimaliseerd hun websites zijn voor verschillende trefwoorden. Daarnaast kunnen we hun aanwezigheid op social media kanalen onderzoeken, zodat je effectiever kunt zijn in jouw eigen SEO-strategie. Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe ons team je kan helpen een voorsprong te nemen op concurrenten en organisch te groeien in de zoekmachines. Alles met het doel je potentiële klant nog beter te gaan bereiken.

Wil je meer informatie?

Klaar voor de volgende stap na alles wat je gelezen hebt? Laat je gegevens achter en we bellen je terug! Leuk.

    We werken voor: